"KHAIRUNAZWAN RODZY adalah lulusan IJAZAH Teater ASWARA dalam pengkhususan Pengarahan. Sekarang beliau merupakan penggiat seni di sekitar Kuala Lumpur. Beliau merupakan pengarah muda yang sangat berbakat yang telah mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pihak, antaranya, ASWARA telah memberikan kepercayaan kepadanya bagi menjadi pengarah teater muzikal berkenaan tokoh besar negara ‘MUZIKAL TUN ABDUL RAZAK (2008) – di Panggung Eksperimental Aswara’, manakala pengarah filem popular yang hebat dan terkenal, Erma Fatima juga memberikan berkali-kali kepercayaan kepada beliau dengan melantik beliau sebagai penolong pengarah kepada pengarahnya, Erma Fatima sendiri di Istana Budaya dengan pementasan ‘TEATER SIRAH JUNJUNGAN’, ‘SIRAH JUNJUNGAN TAHAJUD CINTA’ dan ‘TEATER NATRAH’. Khairunazwan Rodzy juga merupakan seorang pendidik yang baik, beliau pernah menjadi tenaga pengajar untuk rancangan reality tv ‘PILIH KASIH 1 dan 2’- RTM. Rasa kepercayaan kepada beliau layak diberi, ini kerana beliau mempunyai banyak pengalaman dalam pengarahan teater, antara teater yang pernah diarahkan oleh beliau ialah ‘PEGAWAI KHALWAT (ASWARA)’ , ‘TEATER EKSPERIMENTAL – MANUSIA HINA (ASWARA)’ , ‘Muzikal Uda dan Dara (aswara)’, ‘No Exit (aswara)’, ‘Romeo dan Juliet (Aswara)’, ‘Gema Merdeka – Perjuangan Belum Selesai (Aswara)’, ‘Waktu – sebuah Eksperimen Merdeka(mtc)’, ‘Gema Merdeka – Muzikal Tun Abdul Razak (aswara. 2008 )’, ‘TyIcKoUnS – Tycoon (ASAWARA)’ , ‘Projek koken – pokok kelapa sayang (stor dbp)’, ‘projek koken – tanda – ikan paus (PJLa)’ , 'Selamat Jalan Anak Kafir (stor Dbp)' , ‘POKOK KELAPA SAYANG (UM, SOLARIS, ASWARA)’ , ‘MENYERAHNYA SEORANG PEREMPUAN (PeTA ASWARA)’ dan banyak lagi. Beliau juga pernah ke Korea dalam pementasan teater tradisional bangsawan untuk Festival Teater Massan. Selain bergiat aktif dalam teater, beliau juga merupakan guru teater, serta jurulatih lakonan di sekitar Kuala Lumpur."

-garapan PeTA-

Ahad, 15 Ogos 2010

Sakinah bt Abdan - Mama... BuLan PuaSa BuAt RinDuku Makin..

hari ini adalah puasa yang ke lima.... rindu buat mama yang selalu ada bila bulan puasa menjelma... rindu pada sibuknya mama sedang memasak, rindunya pada masakkan mama, rindunya pada bunyi mama bangun pagi untuk hangatkan makanan berbuka utk sahur, rindunya pada mama kejutkan kami adik beradik bangun sahur, rindunya pada kelam kabut kita bersama kerna lewat sahur, rindunya pada makanan yang bersama kita mengeluh sebab membazir, rindu saat mama gembira melihat anak-anak makan... rindunya pada mama... rindu....

buat mama,
mama wan nak ucapkan terima kaseh yang yak terhingga kerana melahirkan wan, dan menjaga wan sehingga menjadi seorg insan yang hebat kini... mama wan tahu wan banyak buat mama terasa, terluka, menangis... wan minta maaf... mama tahu, wan selalu rindukan mama, rindukan mama berbual dgn wan rindukan mama beri prihatian kat wan.... mama wan sayang mama sgt2!!

Sakinah Bt Abdan,
nama mama ku, syukur nya tak terkira dilahirkan oleh ibu sprti dirinya... di sini aku mahu buat perakuan yang aku memang anak mak... sebab aku ni manja, manja dengan mama, sebab segala masalah mama org pertama aku bagi tahu...

waktu kali terakhir aku balik kampung hari tu... tetiba satu perasaan menyelubungi aku, mama waktu itu kena pergi kursus, naik flight, aku hantar mama pagi tu ke lapangan terbang, dalam kreta, mama seperti biasa sama mcm dulu kelam kelibut, kalut, terkejar-kejar masa, takut terlambat, aku tahu mama memang tak suka lambat, mama memang seorang yang patuh pada janji, aku cuma diam melihat mama... waktu kelam kabut mama itu, tetiba dalam naluri dalam ku, dalam jiwa perasaanku, terpukul oleh satu kenangan ketika aku waktu sekolah rendah, - kelamkabut, pagi kelam kabut itu kakak, aku, adik aku semuanya bersiap nak keluar satu kereta untuk pergi sekolah, mama dan abah hantar kami dan lepas tu mama abah pergi kerja. - suasan itu menyingah sebentar bila melihat kelam kabut mama, aku seperti mahu menangis... ya aku rindukan mama, memang aku rindukan mama....

sampai saja kat airport.... bila mama nak masuk ke ruangan penerbangan aku peluk mama, cium mama, aku tahu aku rindu mama... tapi mama kena pergi kerja...

bila aku balik aku berdoa, ya Allah, selmatkan perjalanan mama pergi dan balik kerna aku tak puas jumpa mama... selepas aku berdoa, aku teringat kata-kata mama, "wan puas sembang dgn wan, tak puas duduk dengan wan ni, wan nak balik KL dah... balik lewat sikit lah...." Ya Allah, aku sedar mama pun selama ini tak puas bersama aku biala aku balik kampung, sebab aku balik kampung sekejap saja, lepastu terus balik KL. mama wan mintak maaf...

mama, adalah insan yang aku hormati, insan yang paling cekal, manja dan sangat penyayang dan tak pernah berkira, mama terima kaseh kerana terima wan kembali saat wan menjadi insan yang paling hina terhadap agama dan keluarga dulu, wan berubah ma, wan nak berubah lebih baik....

kenanganku dengan mama, memang banyak, perbualan kami, luahan perasaan kami, buat aku lebih rapat dengan mama.... mama adalah penyeri hidupku.

demi Allah, sekarang ini hingga bila-bila aku selalu merasakan aku terlalu banyak salah dengan mama!! sehinggakan aku merasakan mama takkan bisa habis memaafkan dosa aku. dosa yang membuat mama menangis dan kecewa dengan aku anak lelaki sulong. MAMA WAN MINTAK MAAF DUNIA AKHIRAT YA...... MAAFKAN WAN YA MAMA........

mama setiap kali mama cium wan, wan akan rasa happy mama, mama wan sayang mama, terima kaseh atas segala pengorbanan mama buat kami adik beradik... banyak tak terhidung seumur hidup kami, wan berjanji akan jadi anak yang taat pada ibunya. mama wan janji akan buat segalanya terbaik untuk mama...

mama,
kala hitam contengku,
kala hilang mataku,
kau lah memberi warna,
kau lah pemberi rasa,
membawa hidup aku terasa ada,
menjadikan hidup aku penuh syurga,
mama adalah malaikat hidupku,
rumput yang hijau di padang hatiku,
mama,
tika adek, kakak, katakan kau sayang lebih padaku,
aku jua merasakan itu, aku syukur tak tersyukur,
aku jua tahu kamu juga lebih sayang adek, kakakku,
namun kerna aku paling bermasalah, perhatian patut kau lebih padaku,
terima kaseh mama.
mama segala dosaku, salah, derhaka, segala nistaku....
ampunlah daku, terimalah daku, beri daku peluang, kerna niat asalku mahi membalas dengan kebahagiaanmu...





















mama i love u!!
aku tak malu mahuberi tahu semua orang yang aku anak mak!! dan aku rindu mama!!!

1 ulasan:

♥chentatiku♥ berkata...

saya cemburukan awak.
sila jaga mama awak baik-baik, ye :)

PemBaCa SeTia