"KHAIRUNAZWAN RODZY adalah lulusan IJAZAH Teater ASWARA dalam pengkhususan Pengarahan. Sekarang beliau merupakan penggiat seni di sekitar Kuala Lumpur. Beliau merupakan pengarah muda yang sangat berbakat yang telah mendapat perhatian dan kepercayaan ramai pihak, antaranya, ASWARA telah memberikan kepercayaan kepadanya bagi menjadi pengarah teater muzikal berkenaan tokoh besar negara ‘MUZIKAL TUN ABDUL RAZAK (2008) – di Panggung Eksperimental Aswara’, manakala pengarah filem popular yang hebat dan terkenal, Erma Fatima juga memberikan berkali-kali kepercayaan kepada beliau dengan melantik beliau sebagai penolong pengarah kepada pengarahnya, Erma Fatima sendiri di Istana Budaya dengan pementasan ‘TEATER SIRAH JUNJUNGAN’, ‘SIRAH JUNJUNGAN TAHAJUD CINTA’ dan ‘TEATER NATRAH’. Khairunazwan Rodzy juga merupakan seorang pendidik yang baik, beliau pernah menjadi tenaga pengajar untuk rancangan reality tv ‘PILIH KASIH 1 dan 2’- RTM. Rasa kepercayaan kepada beliau layak diberi, ini kerana beliau mempunyai banyak pengalaman dalam pengarahan teater, antara teater yang pernah diarahkan oleh beliau ialah ‘PEGAWAI KHALWAT (ASWARA)’ , ‘TEATER EKSPERIMENTAL – MANUSIA HINA (ASWARA)’ , ‘Muzikal Uda dan Dara (aswara)’, ‘No Exit (aswara)’, ‘Romeo dan Juliet (Aswara)’, ‘Gema Merdeka – Perjuangan Belum Selesai (Aswara)’, ‘Waktu – sebuah Eksperimen Merdeka(mtc)’, ‘Gema Merdeka – Muzikal Tun Abdul Razak (aswara. 2008 )’, ‘TyIcKoUnS – Tycoon (ASAWARA)’ , ‘Projek koken – pokok kelapa sayang (stor dbp)’, ‘projek koken – tanda – ikan paus (PJLa)’ , 'Selamat Jalan Anak Kafir (stor Dbp)' , ‘POKOK KELAPA SAYANG (UM, SOLARIS, ASWARA)’ , ‘MENYERAHNYA SEORANG PEREMPUAN (PeTA ASWARA)’ dan banyak lagi. Beliau juga pernah ke Korea dalam pementasan teater tradisional bangsawan untuk Festival Teater Massan. Selain bergiat aktif dalam teater, beliau juga merupakan guru teater, serta jurulatih lakonan di sekitar Kuala Lumpur."

-garapan PeTA-

Selasa, 22 Disember 2009

terulang teringat dari kejauhan zaman terjatuh...

dulu waktu zahir dan batin rela menempuh ombak besar...
rela berkayuh melawan arus...
paksa menelan masin...
teriak mahukan juga berenang...
berserah pada hidup yang membawa nanti...
namun ada lagi perasaan tidak jujur antara kau dan aku...
menanti kepulangan ku kerana mahu melihat wajahnya...
memasak untuk ku kerana mahu menerima pujiannya...
mengemas rumahku kerana mahu senyuman selesanya...
segalanya kau telah langkahi aku untuk menjenguknya...
namun...
aku juga waktu itu sama...
hanya berserah...
apa mau jadi seterusnya jadikanlah saja...
biar buta...
biar bisu...
biar mati segala kehidupan yang terangan-angankan...
sama tiada kejujuran dalam memberi kerana terlalu banyak memberi...
hingga tamak mau kau lebihi satu yang hanya untuk kita...
namun...
terfikir dulu sudah mati...
sudah busuk untuk dimakan...
sudah hilang segala terangan-angankan...
rupanya masih terlahir semula yang dulu haram dipercaya...
membuah semula kerana hidup ada caranya...
bangkit untuk terbang maseh boleh berlegar di langitmu yang penuh impian...
sertai segala kekurangan untuk dijadikan kekuatan kita...
namun bersinarlah semula pada mula dulu....

Khamis, 3 Disember 2009

hujan malam di mata hati...

hujan basahlah pada kering sunyi sepiku...
tiada apa irama yang aku harap pada tenangku...
peluklah pada dakapan semalam yang pernah ada...
panggillah pada nada semurni membelai dada...

malam kelamlah pada terik dilema mahuku...
indah mengharap sempurna menyuci rohaniku...
berpalinglah pada suara gusar untuk mengingati...
bunyi paling anggun yang bisa tergambar...

mata tidurlah pada senyuman yang mendatang...
syurga harapan sejenak mahu ku rasa...
sejuk nafaz ingin ku penuhi ronnga segala...
sejujur melepaskan berat yang terbeban...

hati dinginlah memanduku laju ke lurus...
buang kata sejahat mungkin seperti ludah...
puas merasa semangat yang membentak mahuku...
silalah datang apa yang sebenarnya itu...

Selasa, 17 November 2009

masa perangcangan masanya

biasanya yang biasa saja yang terlahir...
mengharap sebenarnya luar dari biasa itu...
kerapnya yang terakhir itu diharapkan yang terselamat...
namun bila sisa-sisa itu dapat diselesaikan maka meraikan juga tanpa periksa...

lewat kata memang sebati di rongga dada pada diri sendiri...
namun dalam adanya yang tertinggal dicuba segala jerih...
bila tibanya waktu akan merubah segala yang termati tadi...
cuba namun banyak pula cubaan untuk itu...
letih apa yang tidak penat bagi badan menaggung penantian yang menjengah sekali kepuasan....

pusat timbul pada tidak keseimbangan perancangan yang mungkin akan tibetulkan nanti tapi bila...
bila pula akan bangun untuk berlari dengan berfikir itu adalah duduk diam...
senyum mahu terjadi bila kepayahan paling dahsyat mengeletek luka-luka perit hidup memilih...
sudahlah yang lama itu tukar saja dengan kehadapan yang mendatang tibanya nanti...
tak risau tak pula risaukan tak juga minta dirisaukan maka bebas saja aturan panah...
jadi keputusan yang tiba mungkin akan memihak membelakang menjelma atau mengangkal...
mudahnya yakin saja yang berlaku itu akan dilakukan juga oleh semuanya...

Jumaat, 30 Oktober 2009

Hooooiiiiiiii Jaanngann buat kami Macam Anjing!!!

bising pening hawing otak runsing...
gelisah marah buang sedar jauh tertekan dalam...
hilang tak tahu bila dan apa mau buatku....
sudah cuba buat terkadang terkiri terkanan bosan bila tertengah...
gila gila rasa bila benci itu aku lakukan juga aku tak suka....
bawak aku terputih tendang terhitam sampai dimata...
ini dah lama terjadi tapi buta bila anjing jalan layan anjing kurap...
bila mana otak tersebelah tidak seimbang gila untuk sendiri saja...
buang jauh cepat jangan sampai jadi orang benci kau pun gila...
gila gila jangan sama kami anjing bangsat kau yang kencing termulut untuk ditelan...
apalagi yang salah mahu aku terhuyung hayang menanti keputusan angin anjing kentut...
pengangguran menganggu bertahun mencipta pengadilan bersama hilang berjalan...
semakin hari hilang bertambah keruan...
baling baling gila gila...
semua nya sudah gila .... mungkin anjing dinegeri ini apa saja bisa terjadi...
yang hitam terhitam yang terputih semakin terhilang...
nyata cerita lama hingga kini makin sama...
apa sahaja bisa ter jadi!!!!!

Aku Lebih Suka dia ......

aku suka dan akan lebih suka dia...
aku lebih suka dia happy dari sedeh...
aku lebih suka dia senyum dari masam...
aku lebih suka dia ketawa dari menangis...
aku lebih suka dia manja dari pada buat perangai...
aku lebih suka dia prihatin dari buat bodoh...

tapi kalau dia tetap mahu pilih sedeh, masam, menangis, buat perangai, buat bodoh..... aku akan tetap bersamanya.... bersama merasai ke'sedeh,masam,menangis,buat perangai,buat bodoh'an....

manusia sempurnamu maseh ada cacatnya....

Jumaat, 23 Oktober 2009

kata JANJI kata terbesar!

bila..
bila janji..
bila janji dikata..
bila janji dikata jujur..
bila janji dikata jujur dihati..
bila janji dikata jujur dihati aku..
bila janji dikata jujur dihati aku pegang..
bila janji dikata jujur dihati aku pegang kemati..
mati aku pegang dihati bila janji dikata jujur..

janji sudah menjadi sumpah kecil yang tidak bermakna lagi..
sedang sumpah besar demi ALLAH..
sudah di ludahi..
mati dihati..
mati..

janji sebagai janji yang mati aku pegang jujur dihati..
sebagai mana mati terkunci bila diri bersumpah sendiri..
biar janji terjadi sebagaimana diberi..
kerana kata janji kata yang patut... yang patut...yang mampu... yang semampunya...

Selasa, 20 Oktober 2009

TIPU!!!

tipu mu menipu..
untuk mu penipu..
rasa mu jujur menipu..
buat aku senang ditipu..
percaya segajah nista tipu..
karang nyata selimut tipu..
waima penipu jelas tipu..
hina rasa ku tepu tipu-tipumu..

tipu penipu menipu..
segocang dunia gempa tipumu..
segelas tipu wujud selautmu..
seangin lalu tenang riakmu..
sedebu hinggap melalut tipumu..
semonyet lagak bagai tak tahu..
setitis tangis teriak gilamu..
setahu aku ditipu beribu..

apa tipumu bagai nyatamu..
tipu menipu berhabuk disapu..
kadang berlagu irama sedu..
pusing puing pusing berliung..
tidak kemana tipu tertuju..
tidak pisang menjadi kelapa..
tidak kaca bernilai permata..
tidak harimau kucing dibelai..
pusing puting pusing gasing..
makin ligat makin berdiri..
makin masa makin sendiri..
rebah juga akhir terbaring..

coba penipu menipu lagi..
kosong erti dirimu mati..

Sabtu, 17 Oktober 2009

I wish u love



I wish you bluebirds in the spring
To give your heart a song to sing
And then a kiss
But more than this
I wish you love...

And in July a lemonade
To cool you in some leafy glade
I wish you health
And more than wealth
I wish you love

My breaking heart and I agree
That you and I could never be
So with my best, my very best
I set you(ME) free^^

I wish you shelter from the storm
A cozy fire to keep you warm
But most of all
When snowflakes fall
I wish you love

Isnin, 12 Oktober 2009

bila tiada yang mahu...

dalam kekacauan... dalam kegelisahan... dalam kesunyian...dalam tiada yang mahu... dalam maseh tidak bertemu... dalam maseh tidak yakin.... dalam maseh tidak percaya..... dan dalam tiada siapa yang mahu... dalam maseh tidak berjumpa............. dalam kesemuanya tadi, jika itulah sebabnya kau memilih untuk kembali, aku pasti akan melihat kau insan yang paling hina dalam muka bumi ini kerana tidak tahu apa yang kau mahukan....

jangan nanti bila hilang kekacauan..... bila hilang kegelisahan.... bila hilang kesunyian.... bila ada yang mahu.... bila sudah bertemu...bila sudah yakin... bila sudah percaya.... bila ada seseorang yang mahu... bila sudah berjumpa............... bila mana semuanya tadi sudah kau dapatkan kerana atas wujudnya seseorang lain, kau akan kembali menjadi sifat asal yang pergi meninggalkan, aku lah manusia yang paling kejam untuk membunuh dan memastikan kau akan menderita seumur hidup......

ini bukan kata-kata ugut yang zalim bagi mendapat kepuasanku..... cuma meminta kau lakukanlah keputusan yang kau sangat suka dengan segera..... kerana bila masa sudah dimakan musim, bila jiwa sudah bersulam rapat maka itulah yang akan aku laksanakan buat hukuman kau yang menyusahkan orang lain.....

segerakan fikirmu.... jangan lagi lari dari berfikir....., jangan lari dari merancang...., jangan lari dari berazam....., jangan lari dari berjanji...., jangan lari dari percaya....., dan jangan lari dari setia yang semuanya berkenaan apa yang kau mahu...... supaya aku tidak menghina, supaya aku tidak kejam, supaya kau tidak menerima hukuman dari aku dan diri-NYA......

masa sedang berlalu..... jika kau ingin masa memakan musim, mahu jarum saat berpusing bertahun.... teruskan.... aku tetap menunggu bagi mendengar apa yang kau mahu sebenarnya.....

jangan lakukan itu bila sudah tiada siapa yang mahu.....
aku bukan tidak ada jiwa manusia... tapi juga punya jiwa binatang!!!

Ahad, 11 Oktober 2009

Abang Sayang Nafsu....

pusi untuk remaja yang terlupa....mungkin terbebas dasar....

Kebodohan Abang, Sayang dan Nafsu......
sebenarnya Abang cinta Sayang.....
sebenarnya juga Sayang cinta Abang....
dengan itu Nafsu datang meng'indah'kan lagi....
Nafsu tidak bermasalah....
yang bermasalah adalah Abang dan Sayang....
kerana Abang Nafsukan Sayang secara haram....
kalau Abang dan Sayang bernafsukan halal....
ia akan menjadi sesuatu keindahan perjalanan Abang Sayang Nafsu....

Abang bodoh...
Sayang bodoh...
Nafsu mungkin bodoh atau tak bodoh...
sebab Nafsukan halal dilihat murni....
namun Nafsukan haram dilaknati....
Abang dan Sayang sudah kenal Nafsu....
Sama ada Nafsukan halal atau Nafsukan haram....
sebab kebodohan Abang dan Sayang....
telah meminta Nafsukan haram yang bodoh....
maka abang bodoh....
sayang bodoh...
pada nafsu yang bodoh....

Abang, Sayang dan Nafsu tahu....
Abang Sayang Nafsu...
Sayang Sayang Nafu...
Nafsu sayang Abang dan Sayang....
maka jalan untuk kebijakkan...
dengan halalkan terdahulu Abang dan Sayang...
halalkan Abang Sayang Nafsu.....


dalam dunia seperti kita menduduki peperiksaan.... namun peperiksaan di dunia jawapan bocor telah tersebar... namun banyak kita maseh menjawab dengan salah.... kenapa? terlampau bodoh dan pekak bisu tuli!!!

Jumaat, 9 Oktober 2009

kau tahu apa kau nak?


bila kita tahu apa yang kita nak.... jadi terus dapatkan... jangan tunggu..... kejar sampai kita meraihnya..... mungkin ia akan berjaya bila mana apa yang kita nak itu berkaitan dengan benda fizikal dan mungkin hanya berkaitan diri kita tanpa melibatkan orang lain... sebab minda kita akan fikirkan tentang kita sahaja... bertindak dengan rasional untuk mendapatkannya untuk diri kita sahaja tanpa pembabitan orang lain....
tapi menjadi masalah kalau ianya berkaitan dengan hati dan perasaan serta jiwa... sebab bila berkait dengan itu manusia menjadi lemah untuk memikirkan apa yang kita nak.... kerana perasaan, hati, dan jiwa perlu mempunyai jalinan antara diri kita dan orang lain untuk memuaskannya....
ia boleh membuatkan kita tak tahu apa yang kita nak... jadi segalanya tertangguh dan tak tahu mcm mana mahu mula dan tak tahu mcm mana kita nak merancang bagi mendapatnya..... kemudian terjadilah suatu sikap yang hanya melepaskan dari rasa tanggungjawab terhadap perasaan sendiri, kehendak hati sendiri, dan runtunan jiwa sendiri.... bila kita sudah tidak memperdulikan diri sendiri maka orang lain juga tidak mempedulikan kita kerana kelakuan kita akan menjadi buruk dan tiada kawalan atas sebab hati,perasaan dan jiwa dah rosak.....
tiada ketenangan hidup setelah rasa tanggungjawab terhadap hati, perasaan, jiwa kita abaikan....
orang yang seperti ini selalunya akan memikirkan tentang hati, perasaan dan jiwa orang lain dari memikirkan kepunyaannya sendiri..... maka apa yang dilakukan akan merosakkan keindahan keinginannya terhadap hati, perasaan dan jiwa sendiri.....

JADI APA YANG KAU NAK!!!!??? TANYA HATI, PERASAAN DAN JIWA KEMUDIAN ANALISA DENGAN MINDA AKAL BAGI MENDAPATKAN KEINDAHANNYA..... DAPATKANNYA DARI KAU MENZALIMI KEHENDAK KAU YANG MURNI..... FAHAM KAN ORANG LAIN YANG TERLIBAT DALAM MENGHALANG KEHENDAK HATI, PERASAAN DAN JIWA KAU TU..... LAWAN!!!! JGN SIA-SIAKAN HARAPAN HATI, PERASAAN DAN JIWA KAU!!!!! SELALUNYA KEHENDAK HATI, PERASAAN, DAN JIWA ADALAH KEBAHAGIAAN....

Rabu, 30 September 2009

sederhana....hhmm...

mungkin aku ni dah nak mati rasanya.... entah lah aku rasa macam tu... semenjak kebelakang ini aku tak rasa apa-apa....
raya hari tu... tak happy sgt, tak pulak sedeh, tenang... hanya tenang... hhmm.... syukur di julang pada-Nya.... hhmm...
orang kata kalau takde masalah, itu bukan manusia... tapi aku rasa kosong... tak de nak digembirakan dan takde nak disedehkan.... hhmm....
mungkin itulah masalahnya kot, ya.. aku kena akui itulah masalahnya sebab aku masih mahu gelaran manusia itu.... walaupun pada aku, aku rasa tiada masalah.... hhmm...
fikir aku mungkin masa depan aku akan melalui sebuah kehidupan yang besar dan hebat, yang bakal aku lalui nanti.... hhmm... mungkin.... hhmm...
aku dikategorikan- energi alpha- ketenangan..... hhmm....
getaran setiap zat-zat- yang aku pinjam dari Allah seolah-olah tiada hanya untuk kehidupan.... tapi hanya kepada Universe.... hanya menjulang kesyukuran....hhmm....
jasad aku aku tenang sebab roh aku senang....hhmm...
roh aku senang sebab semangat aku sihat...hhmm...
semangat aku sehat sebab jiwa aku santai...hhmm....
jiwa aku santai sebab minda aku bersinar....hhmm....
minda aku bersinar sebab energi aku hebat...hhmm...
energi aku hebat sebab aura aku mega....hhmm....
aura aku mega sebab aku tahu cara mahu hidup dengan tenang.....hhmm.... aku tahu....
seimbang.....

Selasa, 15 September 2009

RaMaDhAn YanG nAk HaBis..

Pada saat- saat kehilanganmu,
baru menjelma keindahanmu di hatiku,
baru muncul ketenanganmu di jiwaku,
baru terbit kenikmatanmu di kalbuku,
baru jengah kesedaranku didalam mu,
baru ku sedar mahu kehilanganmu.
ramadhan2pu7
Pada saat-saat kehilanganmu,
patutnya sedih bergenang insan,
patutnya sayu berdendang nada,
patutnya hening meniti pagi,
patutnya rindu kehadiranmu yabf baru,
tapi aku berasa gembira dan suka.

Bahagia kerana mendapat,
suka kerana dirahmat
syukur kerana ternikmat,
gembira kerana terlihat,
alangkah syukur yang tertinggi pada Ar Rahman!!!

Isnin, 14 September 2009

PoKoK KeLaPa SaYaNg di AsWaRa - KeLaM


sebagai penulis dan pengarah karya ini... aku rasa sudah cukup dulu karya ini dipentaskan.... kalau dikirakan sudah 4 kali karya ini sudah dipentaskan... pertama di stor dbp sebagai kompilasi vol 1, kedua di Universiti Malaya sebagai pemenang tempat kedua dalam feseni, ketiga di aswara sebagai xam pengarahan dan ke empat di Aswara juga diangkat sebagai karyawan muda.... tetapi karya pokok kelapa sayang ini di paksa tukar tajuknya atas alasan aku pernah buat di um.... APAKEJADAH!! jadi kerana akur sebagai orang yang di pimpin oleh DIKTATOR kejam.... terpaksa namanya ditukar menjadi 'kelam'.... hahaha kelakar nama yang dipilih... aku tahu ramai yang pernah tengok pokok kelapa sayang... jadi di sini aku mau bagi tahu bahawa aku bukan penipu.... ianya terjadi ada sebabnya.....

Selasa, 2 Jun 2009

MuDaH!!! SeBeNaRnYa MuDaH!!!

masa sedang berjalan meng'tua'kan nombor diriku. padaku, nombor setiap manusia adalah jangka masa yang memberitahu sudah lama mana diri manusia itu telah berada di dalam tempoh ujian tuhan sebelum merasai satu keindahan abadi nanti.
sudah berapa kali ujian di hadapkan dan sudah beberapa kali kita gagal dan sudah berapa kali kita ulang ujian dengan kegagalan.
manusia hanyalah manusia. kesedaran bukan satu perkara yang setiap manusia dapat rasakan tapi kesedaran adalah milik semua insan.
fikirkan pasal ujian yang aku lalui sebelum-sebelum ini, setiap ujian aku harungi dan aku tempuh dengan berjalan dan melepasinya telah mengtafsirkan tentang satu istilah 'mudah' dalam menjalani kehidupan.
hidup ini mudah, aku yang kata. aku yakin. aku sangat pasti. setiap ujian yang datang adalah kerana kita masih mampu menghadapi ujian itu. maka ujian kita tempuhi. samada gagal atau berjaya atau kita larikan diri, itu terpulang pada kesedaran yang aku katakan tadi.
aku pernah bermimpi, yang mana diberitahu aku bagaimana untuk menghadapi kehidupan. aku terjaga dari tidur dengan gembira dan berkata, mudah. gembira aku untuk meneruskan hidup. hidup ini mudah, kita mampu dapatkan apa yang kita mahukan, pokoknya semuanya pada kita. dengan usaha, perwatakkan kita, perhubungan kita, kepercayaan kita, keyakinan kita, kesungguhan kita dan kesedaran tentang apa yang kita buat sekarang. ya sekarang ini apa yang anda sedang buat? cuba sedar, apa sedang anda buat skarang? ya sekarang ini... tangan anda sedang buat apa, mata sedang buat apa, mulut? kaki, perut, telinga, seluruh anggota..... setiap masa kena sedar tentang semua yang ada pada badan kita..... cuba bawak sedar sikit. cubalah... mudah sebenarnya....

Selasa, 19 Mei 2009

NYaWa BaRu!!

sekarang aku kembali mendapt nyawa baru bila mana aku dapat tahu dia masih menyayangiku... sekarang aku akan meneruskan kerja-kerja aku yang tertanggunh dan kerja-kerja yang menanti aku dengan penuh semangat dan bertujan semula.......

P/S: TOLONGLAH KEMBALIKAN KEINDAHAN YANG PERNAH KAU BERI DULU.

Rabu, 13 Mei 2009

PeCaH KePaLa JuGaK!!!

dalam masa yang sama kini aku tengah sebuk memikirkan soal peperiksaan aku yang sedang berjalan, kerja rumah yang masih ada lagi, projek muzikal razak yang aku belum dapat keyakinan untuk berkarya, kajian tesis aku yang masih dalam bab 1, projek RS yang masih menunggu proposal, hari kak aku nak kahwen, projek video dbp yang agak masyuk jugak, projek pilih kaseh yang masih menunggu aku, duit UM yang masih aku tak dapat, kelas tie yang memenatkan otak, keadaan kekasih yang maseh tak calling2 aku, projek tatoo yang dalam prepro lagi dan problem cpu aku yang maseh tak leh on.

pecah kepala sikit lah!!! tapi kehidupan aku maseh dihiasi senyuman dibibir aku yang makin gelap akibat rokok yang tak berenti kepit kat bibir. obatnya senyum sendiri, kalau dapat tengok senyuman kaseh pasti terubat jugak otak aku ni tapi.... huh sunyi lagi...

biasalah aku bila mahu mula percutian ni maka ada saja lah program yang menghalang aku balik kampung... bila rasanya aku dapat balik kampung lagi ni....

P/S : BILA KITA DAPAT KAWAL EMOSI KITA MAKA KITA DIKATAKAN MENANG DALAM BANYAK HAL. AKU PERCAYA ITU. MAKA AKU TAKKAN SAKITKAN ORANG LAIN DENGAN EMOSI AKU DAN HIDUP DENGAN TENANG SEADANYA. KALAU ORANG ITU KATA DIRINYA SEBUK SAMPAI TAKLEH KONTROL, AKU CAKAP DALAM HATI... (Piiii raahhhh..... kalah lah tu). MAKA PILIHAN AKU SENTIASA SENYUM DIBIBIR DAN MATA.

Isnin, 11 Mei 2009

Rabu, 6 Mei 2009

DoAkAn SaHAja KeBaHaGiaN....















berharap permulaan ini akan habis dengan kebahagiaan.
berharap yang terbaru ini punyai rasa keindahan.
berharap dapat doakan kami untuk menempuh segala ujian.
berharap jadikan kami kuat untuk lupakan yang lepas-lepas.
berharap sejarah akan menjadikan kami lebih matang.
berharap berkekal hingga ke sudahnya.















kenangan dulu yang elok disimpanlah.
yang dulu kalau buru buangkanlah.
yang dulu kalau manis nikmatilah.
yang dulu kalau sakit lupakanlah.
yang dulu jika indah kenangilah.
yang dulu kalau sakit akibat yang sekarang maafkanlah.















Sharifah Safliyana moga moleklah dengan jiwaku, maka aku molekkan dengan jiwamu.
moga tenanglah tekananku, maka aku tenangkan tekananmu.
moga bahagiakanlah hidupku, maka aku bahagiakanmu.
moga menjadi kebanggaan ku, maka aku banggakan mu.
moga memahami diriku, maka aku fahami dirimu.
moga kejujuran lengkap padaku, maka aku jujur kataku.
moga sayang padaku sseperti mana akan aku serahkan sayangku padamu!!!
moga sama-sama kita merasa, maka sama-sama kita menikmatinya.

P/S : BERDOALAH MOGA AKU DIMURAHKAN REZEKI DAN DISENANGKAN KEHIDUPAN AGAR AKU BISA TERSENYUM BILA MELANGKAHI SETIAP KEHIDUPAN. MUNGKIN AKU SEKARANG ADALAH YANG BARU, MAKA YANG LAMA AKAN AKU JADIKAN TAULADAN UNTUK BINA HIDUP YANG BARU. AMIN.

Khamis, 30 April 2009

I Don't Wanna Miss a Thing



I could stay awake just to hear you breathing

Watch you smile while you are sleeping

While you're far away dreaming

I could spend my life in this sweet surrender

I could stay lost in this moment forever

Every moment spent with you is a moment I treasure

Don't want to close my eyes

I don't want to fall asleep

Cause I'd miss you baby

And I don't want to miss a thing

Cause even when I dream of you

The sweetest dream will never do

I'd still miss you baby

And I don't want to miss a thing


Lying close to you feeling your heart beating

And I'm wondering what you're dreaming

Wondering if it's me you're seeing

Then I kiss your eyes

And thank God we're together

I just want to stay with you in this moment forever

Forever and ever


Don't want to close my eyes

I don't want to fall asleep

Cause I'd miss you baby

And I don't want to miss a thing

Cause even when I dream of you

The sweetest dream will never do

I'd still miss you baby

And I don't want to miss a thing


I don't want to miss one smile

I don't want to miss one kiss

I just want to be with you

Right here with you, just like this

I just want to hold you close

Feel your heart so close to mine

And just stay here in this moment

For all the rest of time


Don't want to close my eyes

I don't want to fall asleep

Cause I'd miss you baby

And I don't want to miss a thing

Cause even when I dream of you

The sweetest dream will never do

I'd still miss you baby

And I don't want to miss a thing


Don't want to close my eyes

I don't want to fall asleep

I don't want to miss a thing



Selasa, 28 April 2009

KeTiKa CiNTa...


Ada tiada rasa dalam jiwa
Rindu akan memanggil-Mu
Karna setiap jiwa t'lah bersumpah
Setia hanyalah kepada-Mu

Bila cinta ada di dalam jiwa
Wangi bunga dunia tanpa nestapa
Segala yang dirasa hanyalah Dia
Hati 'kan memuja hanya pada-Nya

Ketika cinta memanggil
Gemetar tubuhku
Ketika cinta memanggil
Hangatnya nafasku
Ketika cinta memanggil
Menderu sang rindu
Ketika cinta memanggil

Rindu... rindu... rindu qalbu
Memanggil-manggil nama-Mu
Seperti terbang di langit-Mu
Tenggelam di lautan cinta-Mu

Bertabur qalbu yang rindu
Melebur menjadi satu
Bagai menari diiringi pelangi
Ketika cinta memanggil

Jumaat, 24 April 2009

IkHLaS TaPi jAuH...















Bila bila kiranya diriku perlu
Hari yang murung
Terdengar nada yang riang ria
Sekali suara meyakinkan jiwa
Kaku langkah mengaguminya
Kaku menerimanya

Selagi bahuku
Memikul bebannya
Selagi hayatku
Merasa siksa
Selama senyuman
Menjadi senyumku
Ku bawa wajahmu
Walau diriku jauh...
Jauh...

Khamis, 23 April 2009

PuiSi UnTuK PeReMpUan GiLa...



wahai perempuan itu... dewi lara... dewi cinta... dini senja... apa-apa lah yang kau gelar diri kau...
kau memang dah terdesak sangat
bila dah banyak salah sendiri sampai terlupa nak ingat salah sendiri
sebab banyak sangat salah sendiri
jangan mula nak salahkan orang lain
jangan angkat diri sebagai mulia
jangan letak orang lain hina
anak yang lahir pun adalah kesalahan kau juga

CAHAYA CITA BISIKAN RAHSIA adalah perempuan yang kau jadikan serangan perampas
sedangkan dia sejuta lebih mulia dari kau
dia tahu meletakkan kewarasan dan realitinya
tapi kau meronta macam orang gila
kau menjerit macam terasuk
kau menyembah macam tiada ALLAH
kau membunuh macam tiada naluri manusia
kau melulu macam tiada agama
itulah kau!!!

MULIA KAPAL YANG LEMAH LEMBUT adalah perempuan yang datang ke dalam mimpi ku
kau tak menganalinya
maka memang kau takkan berdendam dengannya
dia juga punyai mulia yang lebih hebat dari kau
punya rasa kasih yang mendalam dalam menunggu
tapi kau bukan penunggu yang setia sebab kau sudah punya laki lain
bukan setakat kawan tetapi lebih kau anggap layanan suami layak padanya
malah kau mahu menunjuk salah pada oarang lain
orang lain tahu salah mereka tak perlu kau tunjukkan
sebab kau perlu membilang berapa banyak dosa kau untuk tuhan..

CAHAYA DINI HARI sudahlah dendam kau tu
sudahlah angan-angan kau tu
sudah lah terikut dengan rentak pemikiran politik bodoh
politik yang kau cebur kau tahu sendir macam sial
sudahlah sedarlah
dah besar dah
dah ada anak pun
dah nak tua pun
dahlah jadi gila
jadi lah normal
biar pun kau di ejek jongang iklan gigi tersengeh.

Jumaat, 17 April 2009

BuAt KiTa....

Bagiku dalam medan cinta. Tak siapa menang atau kalah. Yang ada hanya rindu dan lara. Andainya tak siapa yang beralah. Berbalah bukanlah sengketa. Hanya rahmat Tuhan buat kita. Supaya jadi lebih mesra. Antara kita nanti tiada lagi. Jurang yang memisah. Demi satu jiwa. Satu alunan irama. Melamar kasih seharum mawar. Demi satu jiwa. Satu impian yang indah. Mencipta hari. yang paling sempurna. Bagiku dalam medan cinta. Tak siapa gagah aatu lemah. Yang ada hanya keluh dan resah. Andainya tak siapa yang percaya. Segala punyai natijah. Dari niat hingga gerak langkah. Cemburu juga buruk sangka. Sekelip mata kita terleka. Lalu di rundung kecewa. Jangan sesekali. Kau anggapkan wahai kasih. Kata-kata rayuanku. Hanya mainan alasanku. Menjeratmu. Supaya jadi lebih mesra Antara kita nanti tiada lagi. Jurang yang memisah.

Selasa, 14 April 2009

MaAf BuAt YaNg sAkiT DaN DisAkiTi.


aku tahu sakit.... aku tahu semua orang pernah mengalami sakit itu... setiap wajib merasa kesakitan itu... dan kita tahu bagaimana rasa sakit itu...
jadi kita patut lebih memahami kesakitan itu... jangan di keji orang yang sakit... dan orang yang menyakiti mu... kerana orang yang menyakiti mu itu juga pernah rasa kesakitan itu...
tiada guna permusuhan juga pendendaman berlarutan... relakan sahaja... ada ketentuan tuhan serta ada hadiah buat mu nanti...
yang sudah banyak makan garam.... dan bangga dengan kepahitan garam yang dirasakan dan ditelan dulu.... janganlah menyindir yang pada yang baru merasa kepahitan garam yang sama kau rasa dulu...
ingatlah, bahawa selagi hidup kita masih bernyawa dibumi tuhan maka selagi itulah banyak lagi jenis garam yang kau akan telan....
mengusik boleh tapi jangan sampai pula yang baru merasa garam itu meludah semula garam dan berputus asa... ingan kita patut membenarkan dia merasa garam itu sehingga kenal bagai mana luasnya pantai bertahan dengan pukulan ombak garam di dadanya setiap detik dan masa....

SaLaH YaNg AkU LaKukAn....

salah aku sebab dikurniakan rasa sayang pada manusia,
salah aku bila aku perlu membuat pilihan dan kejam pada orang yang aku sayang,
salah aku punya rasa serba salah,
salah aku

Isnin, 13 April 2009

TaKDiR...



dihempas gelombang dilemparkan angin
sekisah kubersedih kubahagia
di indah dunia yang berakhir sunyi
langkah kaki di dalam rencananya

semua berjalan dalam kehendaknya
nafas hidung cinta dan segalanya

dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi
dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi

bila mungkin ada luka coba tersenyumlah
bila mungkin tawa coba bersabarlah
karena air mata tak abadi
akan hilang dan berganti

bila mungkin hidup hampa dirasa
mungkinkan hati rindukan dia
karena hanya dengannya hati tenang
damai jiwa dan raga

dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi
dan tertakdir menjalani segala kehendakmu ya robbi
ku berserah ku berpasrah hanya padamu ya robbi
hanya padamu ya robbi

NaK JaDi ApA NtAh AkU Ni????

Aku ingin menjadi mimpi indah, dalam tidurmu
Aku ingin menjadi sesuatu, yang mungkin bisa kau rindu
Karena, langkah merapuh, tanpa dirimu
Oh karena, hati t’lah letihAku ingin menjadi sesuatu, yang s’lalu bisa kau sentuh
Aku ingin kau tahu bahwa ku, selalu memujamu
Tanpamu, sepinya waktu, merantai hati
Oh bayangmu, seakan-akan
Kau seperti nyanyian dalam hatiku
yang memanggil, rinduku, padamu
Seperti udara yang ku hela kau se-lalu, ada
Hanya dirimu yang bisa, membuatku tenang
Tanpa dirimu aku me-rasa, hilang
dan sepi, dan sepi

Rabu, 8 April 2009

TeRiMa KaSeh DaN I'm SoRrY....


-you are not alone-

Another day has gone
I'm still all alone
How could this be
You're not here with me
You never said goodbye
Someone tell me why
Did you have to go
And leave my world so cold

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay

You are not alone
I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
You are not alone

All alone
Why, oh

Just the other night
I thought I heard you cry
Asking me to come
And hold you in my arms
I can hear your prayers
Your burdens I will bear
But first I need your hand
So forever can begin

Everyday I sit and ask myself
How did love slip away
Then something whispers in my ear and says
That you are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart
And you are not alone

Whisper three words and I'll come runnin'
And girl you know that I'll be there
I'll be there

You are not alone
I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
You are not alone
I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart

You are not alone
For I am here with you
Though you're far away
I am here to stay
For you are not alone
For I am here with you
Though we're far apart
You're always in my heart

Sabtu, 4 April 2009

AnTaRa DuA!!!

inikah pengakhirnya yang ku hadapi, antara cinta dan juga setia... tiada pernah ku rasai getir hati menjalani dugaan diri kali ini!!!
apa korbankah percintaan? apa korbankah kesetiaan? mengapa aku masih diduga dan terus diperuji, sedangkan semua telah ku bukti.... hingga tersisih diri sendiri!
kekasih yang menghuni di dasar hati, apa mampu ku usir hingga pergi.... belum sempat di usapi belai rindu kasih ini, percintaan tergugur mati....
apa korbankah kesetiaan? apa korbankah percintaan? mengapa aku masih diduga dan terus diperuji, sedangkan cinta telah ku rasai.... hingga tergelam diri sendiri!
bagaimanakah harus ku menyatakan pada dirinya..., setia yang ku hadapkan sedangkan cinta harus ku butakan.

Rabu, 1 April 2009

PoKoK KeLaPa SaYanG - akan dipentaskan lagi..


naskah 'pokok kelapa sayang' akan dipentaskan lagi pada bulan jun nanti...
bertempat di aswara... tarikhnya akan diberitahu nanti...

Sabtu, 28 Mac 2009

a TiMe FoR uS

A time for us some day there'll be
When chains are torn by courage born of a love that's free
A time when dreams so long denied
Can flourish as we unveil the love we now must hide

A time for us at last to see
A life worthwhile for you and me

And with our love through tears and thorns
We will endure as we pass surely through every storm
A time for us some day there'll be a new world
A world of shining hope for you and me

For you and me

And with our love through tears and thorns
We will endure as we pass surely through every storm
A time for us some day there'll be a new world
A world of shining hope for you and me

A world of shining hope for you and me

Isnin, 23 Mac 2009

KeMbALi TeNaNG DaRi KekaLuTAn



kesebukkan yang aku pinta pada tuhan telah selesai kesemuanya semalam dalam keadaan yang terkawal dan terancang serta tenang... penat lelah di balas dengan kepuasan dan kesyukuran padaNYA!!

lepas ini aku akan bermula lagi kesebukkan baru... dalam masa yang singkat ini... harap ianya seperti yang lepas terancang dan tenang...

projek koken akan berlangsung lagi.... projek revolution stage pun akan berlangsung juga nanti... nantikan ya...

Rabu, 18 Mac 2009

Di Balik Cermin Mimpi

http://tbn0.google.com/images?q=tbn:K8IgMhgTf7ptWM:http://adipersada.files.wordpress.com/2007/10/migrate_in_dream_by_liquidkid1.jpg

Di balik cermin mimpi
Aku melihat engkau
Di dalam engkau
Aku melihat aku
Ternyata kita adalah sama
Di arena mimpi yang penuh bermakna

Bila bulan bersatu dengan mentari
Bayang-bayang ku hilang
Di selebungi kerdip nurani
Mencurah kasih, kasih murni
Mencurah kasih

Di balik cermin, cermin mimpi
Adalah realiti yang tidak kita sedari
Hanya keyakinan dapat merestui
Hakikat cinta yang sejati
Hakikat cinta yang sejati

Dengan tersingkapnya tabir siang
Wajah kita jelas terbayang
Dan terpecah cermin mimpi
Menjadi sinar pelangi
Pelangi

Khamis, 26 Februari 2009

SiRaH JunJunGaN.



aku terlibat sebagai penolong pengarah. datanglah saksikan kisah junjungan besar kita Rasulullah. tersentuh dengan kisah kebesaran Nabi Muhammad.

P/S : KALAU PENGANUT KRISTIAN MENYOKONG PERSEMBAHAN IDOLA MEREKA, JESUS CHRIST... KENAPA KITA MAHU MENOLAK CARA DAKWAH DENGAN KEINDAHAN SENI, MARILAH HAYATI KISAH KEKASIH ALLAH SEMASA HIDUPNYA DI BUMI YANG KITA PIJAK INI.

SiBuK SanGat!!! SyuKuR...

sebuk! sibuk!

pergh!!

sibuknya. pagiku penuh. tengahhariku padat. petangku sendat. malamku ketat. lenaku penat. dalam masa aku sedang fokus pada pembelajaranku di ASWARA, ketika itu juga, dalam masa yang sama aku diperlukan untuk menghasilkan keindahan seni pentas, yang mana banyaknya sebagai pengarah, penolong pengarah, jurulatih lakon, pengurus pentas dan juga ura-ura mahuku berlakon. penuh dan padat hariku.... seperti apa yang aku doakan pada Allah, sibukkanlah diri ini agar aku rasa aku diperlukan didunia ini... Allhamdulillah!! doa dan pinta ku disambut dan dimakbulkan....
sesesak manapun hari-hariku ini aku sedar aku masih punya tanggungjawab yang harus lakukan, tanggungjawabku pada Allah, pada manusia lain, pada diriku sendiri, yang mana tanggungjawab itu untuk masa depan, untuk hari ini, dan untuk hari-hari lepas.
kepercayaan pada kekuatan diri sangat menebal dalam diriku. aku tak mahu kalah dengan malas, penat, masa, kerana aku tahu aku tidak punya banyak waktu untuk aku lakukan sesuatu di dunia Allah ini. hidup ku seolah-olah tidak mencukupi untuk melaksanakan segala janji-janji ku pada Tuhan, pada diri, dan pada manusia lain. yang mana janji itu adalah yang dahulu, yang hari ini atau hari depan....

P/S : DOAKAN KESEHATAN, KEKUATAN, KECEKALAN, KEIMANAN DAN KESUNGGUHAN KU MENJADI KUAT DAN SEMAKIN KUAT!

Ahad, 8 Februari 2009

LaGi DaRi NST...

Urban young enthralls

JOSEPH GONZALES

A rivetting scene with Ameerul Ariffin and Intan Diyana (left) in Khairulnazwan Rodzy’s Pokok Kelapa Sayang
A rivetting scene with Ameerul Ariffin and Intan Diyana (left) in Khairulnazwan Rodzy’s Pokok Kelapa Sayang

A scene from Fared Ayam’s Stabil. The characters needed more fleshing out
A scene from Fared Ayam’s Stabil. The characters needed more fleshing out

THE debut production of Rumah Anak Teater entitled, Teater Kompilasi Vol I, was precisely the breath of fresh air the Kuala Lumpur theatre scene so desperately needs.

Several young theatre graduates of the Diploma Programme at the National Arts Culture and Heritage Academy (Aswara or Akademi Seni Budaya dan Warisan Kebangsaan) have joined forces to create the theatre collective under the mentorship of Shahili Abdan, better known as Namron, through his Komuniti Kental Project.

‘Kental’ means strength and according to the artistic director’s notes, it is this strength of spirit that he is trying to nurture to face the challenges of life as a professional theatre practitioner in Malaysia.

In Namron, the fledgling group Rumah Anak Teater has found an artistic mentor and an inspiration much like what the late Krishen Jit was to Namron in the late 90s.

Through collaborations with Instant CafĂ©’s Kurang Manis and Breaking Ji Po Ka Ci Pecah, productions at the KLpac namely AirCon, and other works by new directors such as Megat Sharizal, these young talents are garnering a following that is coming to expect on-the-edge works, intelligent scripts, good acting, and alternative interpretations.

The six sold-out performances which ran Jan 28-Feb 1, at Stor Theatre Dewan Bahasa dan Pustaka that seats about 100 people, were testimony to that.

The last time that this zeitgeist occurred in Malay theatre was when the likes of Nordin Hassan, late Syed Alwi, Hatta Azad Khan, Zakaria Ariffin and other ‘‘angry young men’’ and undergraduates of Universiti Sains Malaysia staged works in the 80s.

Kompilasi Vol. I enthralled.

Zahiril Adzim’s Teruk, Khairulnazwan Rodzy’s Pokok Kelapa Sayang, Khairilridwan’s Tambat Kaki, Fared Ayam’s Stabil were the four short works written and directed by the young men.

Each play was between 20-30 minutes long, based on the theme of power.

They presented the plays in the spirit of Jerzy Grotowski’s poor theatre, devoid of excessive costuming or make-up, sets or props.

In Kompilasi, the stable of acting talent comprised seven performers including the directors themselves with Ameerul Affendi, Sherry and Intan Diyana.

They told the stories with conviction, honesty and a sense of realism that I enjoyed in the intimate theatre setting.

The individual interpretations were evidence of their own particular journeys and what was uppermost in their minds – ‘‘power’’ in love and politics.

A sense of despair was palpable in all the works, each with its own tragic ending. It appears that as young Malaysians or Malaysian artistes, they were all aware of the futility of their opinions but ecstatic in the avenue to express themselves.

This joie de vivre and in-your-face attitude resonated with the audience.

Of the plays, I thought that Pokok Kelapa Sayang was the most convincing, allowing for sufficient character development in the short span of time, building clear relationships and leading to a climax with a clever twist at the end.

One could feel the tension building, the simmering unhappiness and eventual obsession that ends in madness leading to murder.

The character, Hasyim Tua, appears to have an unnatural attachment to the coconut tree and slowly the audience is drawn into the plot.

Khairilridzuan was the only one who chose a blatantly political theme in his interpretation of power, mocking the didactic Pak Tam as a symbol of what he clearly sees as a diseased political climate in Malaysia and perhaps, many other countries.

Preaching fire and brimstone, and unashamedly misusing the name of religion to strike fear into the hearts of the constituents to simply buy their vote and tambat kaki or having their feet tied, metaphorically.

The reactions of the citizens are voiced through three young glue-sniffing men. Bob, in his glazed state of mind, is surprisingly sharp in his analysis of situation and able to see through the hypocrisy, while the irony is provided by the other two characters who are more trusting and innocent.

Teruk tells of a love between a jobless young man and a beautiful successful woman that gradually descends into hopelessness, while the character in Stabil is unable to deal with a breakup of a relationship that is only hinted at.

These two stories need to be a little more thought through and the characters more fleshed out. The audience needs to be convinced of their drastic action in order to sympathise with their plight.

But there is great potential for development since the stories deal with very contemporary issues of the changing role of women and the conventional perceptions of success or respect that is prevalent in today’s society.

The acting skills of the RAT ensemble were of a consistently high standard throughout the four plays and at times, achieved brilliance.

I felt Ameerul Ariffin in Pokok was riveting. This undergraduate at Universiti Malaya has sincerity, charm and a believable quality of the boy-next-door.

The challenge in repertory acting is to make these different characters in different plays believable and this requires extensive and intensive practice.

The performers need to observe and give the various characters individual physicality. For instance, no two people have the same smile, and I trust with greater experience this can be honed to a higher level.

The scenography by Yusman Mokhtar was clever in its simplicity. This young man deserves kudos for intelligently using white transparent curtains to create different spaces and times.

It proved to be effective and practical combined with the lighting design that gave the illusion of space in the extremely confined performance area. This he overcame with the right use of video projection at the right times.

Another interesting addition to the evening’s presentation was the element of live music performed ably by guitarist Indra Za’aba, an Aswara final-year music student. It gave a sense and slice of Malaysian life and the buskers at the ‘mamak’ stalls.

Being a fan of The Police, I was thrilled that its classic Roxanne was used!

The only minor criticisms that I have is of the use of the chair (that was on the poster as well) that seemed to be a little contrived and sent mixed signals to the audience.

Whether it was meant to be a symbol of power as often is in theatre or merely a prop that could thread these separate stories together was unclear.

I found it also disturbing that so many characters in the various plays were smoking, which is potentially unhealthy in a small venue.

Another production note was that there should have been a warning at the entrance that strobe lighting would be used during the play. This is standard practice in theatre these days.

Audiences love the magic of mega-productions with lavish sets and costumes, innumerable performers onstage, which makes for entertaining theatre. Miss Saigon, Cats and Puteri Gunung Ledang proves this beyond doubt.

But nothing moves me more than small, intense shows that make a sincere effort to challenge the audience while still not failing to entertain.

KuRniAaN TuHaN PaDa Ku.


insan yang menyentuh hatiku
insan yang membelai jiwaku
insan yang pupuk semangatku
insan yang bina angan masa depanku
insan yang cipta cita-cita kejayaanku
insan yang dikurniakan untukku,
ada dirinya buat aku mengharungi hidup dengan tabah.

Picture 006.jpg
insan yang adakan kenangan indahku
insan yang ada untuk rinduku
insan yang lahir untuk tadirku
insan yang hadir untuk pengorbananku
insan yang hidupku hanya mencari kesempurnaanku
insan yang diilhamkan untuk fikiranku,
ada dirinya buat seluruh semangat hidup mencari keindahan tuhan menjadi misiku.

Picture 184.jpg
insan ini doakanlah menjadi milik kekalku didunia
insan ini doakanlah mejadi isteri sahku
insan ini doakanlah menjadi penyambung yang terputus
insan ini doakanlah dirinya perlukan aku kerana aku perlukannya
insan ini doakanlah agar sunnah nabi dapatku teruskan
insan ini secara harapanku terbitkanlah kesedaran perhambaanku pada pencipta ku
kurniaan tuhan yang paling aku hargai selepas kedua orang tuaku.

P/S : HARAPAN YANG MENGGUNUNG, DOA KU YANG TERFASIH, CITA-CITAKU YANG TERJELAS, KEHENDAKKU YANG TERINGINKAN... MEMILIKI INSAN INI.

Khamis, 5 Februari 2009

BuKti PeNerIMaAN IsLaM!



aku sedang melaksanakan suatu kajian untuk subjek dalam kuliah aku, mini tesis, metodologi. kami di suruh untuk mencari tajuk dalam kajian kami. jadi tajuk aku 'Penerimaan Islam terhadap teater' dan soalan ciptaan aku. 'pandangan masyarakat Islam terhadap teater?' dan 'bagaimana perlaksaan teater oleh penggiat teater?'.

pilihan tajuk dan soalan kajian aku pilih ini terhasil daripada kecelaruan aku sendiri untuk memahami pelbagai pandangan tentang teater oleh pelbagai ragam masyarakat.

manusia yang mencipta satu budaya ini, iaitu teater, maka manusia patut boleh mengawalnya ke mana hendak manusia tujukan budaya ini, kita yang membuat pilihan. sama ada kebaikkan atau kemudaratan. ini kepercayaan aku terhadap urusan sesuatu yang manusia cipta. ada buruk ada baik terpulang pada kita yang mengurusnya. jadi tanya diri sendiri. jangan gundah dan lemah dengan pandangan orang yang lain yang berbeza daripada pemikiran kita terhadap teater. tak kenal jangan bercakap pasal teater. buat kajian dulu! faham dahulu makna estetika dalam teater maka baru bercakap mengenainya.
kehidupan aku menyatakan teater itu ada keindahannya, keindahan yang membelai rohani, jasmani, jiwa, raga, ketuhanan, keimanan, kejujuran, kesedaran, serta keseluruhan kehidupan manusia. Allah Maha Mengetahui tentang kejujuran rasa keindahan penggiat teater yang juga dituntut-Nya. aku yakin ALLAH Maha Mengetahui.

aku sertakan fatwa, bukti proses pencarian maklumat dan pengumpulan data.

bahan dari:-

http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=index&catid=&topic=15



Fatawa: Teater Pada Pandangan Islam

Apakah pandangan Islam tentang teater? Teater dimaksudkan dengan lakonan di atas pentas untuk mencapai sesuatu tujuan dalam teater.

Hukumnya adalah harus pada asasnya, keharusan itu tertakluk kepada beberapa syarat tertentu seperti berikut:

1. Hendaklah teater itu bertujuan untuk membina syahsiah manusia dan memberi pengajaran yang baik, khususnya membina akidah yang sempuma di samping menanam nilai-nilai murni

2. Hendaklah tidak ada percampuran antara lelaki dengan perempuan dalam teater itu. Sekiranya ada, hendaklah pada sempadan yang diluluskan oleh syarak

3. Tidak mengambarkan pergaulan bebas yang boleh merosakkan nilai-nilai murni

4. Tidak meniru teater-teater barat yang lebih membawa kepada tujuan perleseran dan hiburan yang murah

5. Tidak boleh diadakan teater untuk melakunkan syahsiah yang agong seperti ambiyak dan rasul-rasul

6. Hendaklah senikata senario teater itu membawa kepada kebaikan masyarakat manusia, menanam budi yang luhur dan menjaga keindahan bahasa dengan tidak menyebut perkataan yang lucah atau membawa perkataan-perkataan syirik kepada Allah S.W.T. dan sebagainya

7. Hendaklah pakaian yang dipakai kepada pelaku-pelaku atau pelakun-pelakun dalam teater itu bersopan santun dan mematuhi kaedah-kaedah pakaian dalam hukum syarak.


Negara asal : Malaysia
Negeri : Perlis
Badan yang mengisu fatwa : Jabatan Mufti Kerajaan, Negeri Perlis

Tarikh Diisu : 2005

Nota: Jilid 2

Isnin, 2 Februari 2009

12 HaRi SaJa LaGI UNtuK MeNgeNanG - kEMudiAN AkU AkAn lUPaKanNya.


12 hari sahaja beri peluang untuk aku mengenangmu,
selama itu sahaja aku pinta peluang untuk mengingatimu,
cuma beberapa hari itu sahaja aku harap dapat lepaskan rinduku,
berikanlah masa yang singkat itu untuk aku mencabul jiwamu,
terimalah untuk beberapa ketika itu bagi aku mencintaimu,
makilah sehingga hari yang ku pinta kerana aku masih mengasihimu,
ludahlah aku untuk kesekian hari itu apabila aku telah menjilat ludahku untukmu,
bencilah sehinga berganda hari-hari kupinta itu agar aku dapat lupakan mu.

katak : pokok kelapa aku tu masih hidup segar dalam hati dan ingatan aku. biarlah pokok kelapa yang aku tahu itu hanya sayang aku berada dalam hati aku. sudah. korang semua sudah tak boleh kacau pokok kelapa aku lagi kerana aku tanamnya didalam hati terbenam. tiada lagi siapa yang boleh korek pokok kelapa aku. dia sentiasa di dalam hati biarpun aku mahu buang dari ingatan 12 hari lagi.

pasir, halusmu masih ada kasarnya
laut, lembutmu masih ada ganasnya
angin, nyamanmu masih ada kalutnya
mentari, cerahmu masih ada panasnya
manusia, sempurnamu masih ada cacatnya

Alam, dunia, kehidupanku...
kau adil ada semua perkara...
kau buktikan keseimbangannya...
habis apa yang ku cari lagi??kesempurnaan yang sempurna??

halusmu pasir aku tahu kasarmu
lembutmu laut aku tahu ganasmu
nyamanmu angin aku tahu kalutmu
cerahmu mentari aku tahu panasmu
sempurnamu insan aku tahu kita cacat,jijik,kotor, dan hamba yang abadi.

P/S : RINDU, KASIH, CINTA, MAAF, UNTUK POKOK KELAPA SAYANG YANG TELAH TINGGALKAN AKU.

Ahad, 1 Februari 2009

1 HaRi 2 KaLi - TeRakHiR.

gambar dari:-
http://enciksani.wordpress.com/

terakhir hari ini dan ada dua kali petang dan malam. datang lah. sila hadirkan diri bagi berkongsi selera kita.

Sabtu, 31 Januari 2009

LaWaN!!

paling benci bila aku didatangi satu virus kat dalam hidung aku ni. selsema. pergh! aku kalau selsema, macam nak mati bersin dan syeh hingus. aku tengah berlawan dengan virus ni. dah la tengah show ni.
pinjam kuasa untuk buang seksa
pinjam hikmat untuk capai nikmat
pinjam kuat untuk buang lemah
pinjam semangat untuk capai sehat
pinjam restu untuk rasa satu.

AMIN!!!

Khamis, 29 Januari 2009

TeRiMa KAsEh - PeNuH KeRusi.

terlaksana pada malam tadi. menjadi realiti. show diperhati. ini adalah bukti. orang muda sudah kembali.

terima kaseh kerana sudi
membuka mata meringankan kaki
datang mehirupi jus kami
harap sempurna niat hari ini
kahadiran lain kami menanti

Rabu, 28 Januari 2009

HiLanG LamBaiaN, Ku PuLa MelAmBai.

hilang lambaian setia
ku pula melambai rela
lambaian korbannya
untuk setia pada bunga
mencari hiduan semula
biar pohon selalu merana

air adalah sekata
bila bentuknya tersedia
ke arah udara hilangnya
menuntut alam lumrah biasa
membantu insan nafas dahaga
adil untuk segala rongga.

permata pecah sifat tercela
hanya mulia pada sisetia
rabun kecil digagah juga
fikirnya julang samakan syurga
berinya bukan untuk terima
berinya dari seikhlas jiwa.

P/S : JUS KEMANISAN DALAM KESENIAN KURANG DI FIKIRKAN ATAU DI LIHAT, HANYA KEPEDIHAN RASA MASAM DIiNGATI HINGGA KE PANGKAL TULANG.

Selasa, 27 Januari 2009

HamPir dan MaKin HaMpiR.

segalanya persiapan yang berlaku semasa berkerja dengan konsep limitation, kami sudah semakin hampir pada hari persembahan yang dulu hanya dalam otak pemikiran kami sahaja. kehadiran dan sambutan penonton sangat diharapkan bagi menikmati sebuah pementasan anak muda yang segar ini dimana dapat menjadi titik tolak cetusan generasi baru dlam industri. banyak pengorbanan yang berlaku semasa proses ini yang aku rasa makin menguatkan ikatan perhubungan sesama kami dan memerahkan lagi jus-jus kreatif yang mempunyai asidnya tersendiri.
MAKA DATANGLAH MENIKMATI JUS SEGAR DARI CIPTAAN ANAK MUDA INI.


P/S : KEHADIRAN GOLONGAN REMAJA SANGAT DIALU-ALUKAN BAGI SAMA-SAMA SAKSIKAN KUPASAN DARI KAUM SEGOLONGAN YANG TELAH BERUSAHA! KEINDAHAN SENI TENANGKAN JIWA DAN LEMBUT HALUSKAN KEKERASAN HATI.

Jumaat, 23 Januari 2009

CeRiA SaNa SiNi.!

selepas menyiapkan skrip pokok kelapa sayang. mencipta satu kehidupan baru didalamnya. aku makin ceria dan makin positif. betul-betul lepas dalam penulisan.
patutlah bila orang yang mengalami kesakitan dalam hidupnya, dia akan menulis. kerana itu akan melepaskan segalanya di hujung jari. pilihan dan keputusan yang kita cipta sendiri.

P/S: DATANG JANGAN TAK DATANG SHOW INI. HUH KETENANGAN MELENGKAPI HIDUPKU KINI.

Isnin, 19 Januari 2009

TeRhaD.

masa yang aku punya sangat terhad bagi menghasilkan naskah untuk persembahan nanti. walau bagaimanapun disebabkan 'terhad' adalah konsep perkerjaan yang di persetujui oleh kami, jadi aku paksa untuk melawan segala kesukaran untuk menghasilkan satu karya yang mengharapkan mutu.

diperlukan,diharapkan,dan didoakan aku mendapat kekuatan dalam menempuhi segala keperitan semasa menghasilkan skrip 'pokok kelapa sayang' dengan keadaan aku yang kurang daya ini.

punggah otak dan minda
mencari secebis kuasa
terpaksa membunuh jiwa
andai itulah rahsianya
jual kepada kertas buta
segala maruah yang ada
biar pecah sesak di dada.

P/S: DOAKAN KESIHATAN MINDA DAN JIWA AKU! TQ

Sabtu, 17 Januari 2009

OrAnG KuaT DaLaM GenG KoKeN - 4 Kes 1 MoTif

NAM RON
PENGARAH ARTISTIK


ZAHIRIL ADZIM
PENGARAH "Teruk"

ZAHIRIL ADZIM adalah graduan dari ASWARA (Diploma Teater). Pengarahan beliau sebelum ini ialah kolaborasi Teater Eksperimen TANDA dan FATIHAH. Antara lakonan pentas beliau ialah AIRCON, INSTANT CAFE KURANG MANIS, PENTAS OPERA, UDA dan DARA, NATURALISASI, SI YATIM CHAO, GEMA MERDEKA. Selain itu, beliau juga bergiat dengan lakonan filem dan TV. Filem lakonan beliau ialah KAMI The Movie dan KARAOKE, sementara lakonan TV pula ialah Ghost 2 (siri), Merah Putih (siri), KAMI The Series (siri), Seandainya Aku Siti (telemovie) dan GADOH.

Beliau juga seorang penulis bersama Fared Ayam untuk ruangan Living Culture di laman web www.thenutgraph.com

FARED AYAM
PENGARAH "Stabil"

FARED AYAM adalah teruna berambut ikal mayang yang sentiasa penuh dengan cinta dan kemarahan dan pernah berkali kali gagal dalam percintaan. juga sering tertanya tanya tentang siapa dia di mata masyarakatnya lalu menjadikan teater, puisi dan segala macam cabang seni sebagai laman luahan ketidakpuashatian. antara pementasan hasil pengarahan dan lakonannya termasuk kolaborasi teater eksperimen TANDA, WAKTU eksperimental merdeka, NATURALISASI, SHORT EYES, BREAKING /JI PO/ KASI-PE-CAH, INSTANT CAFE KURANG MANIS serta UDA dan DARA.

Juga penulis bersama Zahiril Adzim untuk ruangan Living Culture di website www.thenutgraph.com.

KHAIRUNAZWAN RODZY
PENGARAH "Pokok Kelapa Sayang"

KHAIRUNAZWAN RODZY adalah lulusan Diploma Teater ASWARA dalam pengkhususan Pengarahan. Antara teater yang pernah di arahkan oleh beliau ialah ‘Gema Merdeka – perjuangan belum selesai’, ‘Gema Merdeka – Muzikal Tun Abdul Razak’, ‘Muzikal Uda dan Dara’, ‘No Exit’, ‘Waktu – sebuah Eksperimen Merdeka’, ‘Romeo dan Juliet’ dan banyak lagi. Beliau juga pernah ke Korea dalam pementasan teater tradisional bangsawan untuk Festival Teater Massan. Selain bergiat aktif dalam ASWARA, beliau juga membuat persembahan di sekitar Kuala Lumpur seperti di Annexe, MTC dan banyak lagi. Sekarang beliau merupakan pelajar Ijazah dalam Fakulti Teater di ASWARA.


KHARIL RIDZUAN
PENGARAH "Tambat Kaki"

KHAIRIL RIDZUAN anak kelahiran Pulau Langkawi ini lebih selesa di panggil KN. Graduan Diploma ASWARA ini mula bergiat secara serius seawal tahun 2004 lagi. Antara produksi yang pernah beliau terlibat seperti Atap Genting Atap Rumbia, Percakapan Seorang Oedipus, Bilik Sulit, Dua Bulatan Pukul Enam dan banyak lagi. Pernah bekerja dengan Suhaimi Baba dalam filem 1957 : Hati Malaya dan siri Anak Pontianak. Sekarang beliau menjadi pelakon sepenuh masa.

SHARIFFAH MARIAM - Pelakon

SHARIFFAH MARIAM bte Syed Abdullah atau nama pentasnya Sherry Abdullah mula berkenalan dengan dunia teater pada awal tahun 2003. Pemegang Diploma Teater ASWARA ini mula berlakon di bawah arahan Marlia Musa iaitu ‘Atap Genting Atap Rumbia’. Semasa menuntut di ASWARA, beliau banyak terlibat dalam produksi teater seperti ‘Meneachmi’ arahan Rohani Yousuff, ‘Dua Bulatan Pukul Enam’ arahan Namron, ‘The Maids’ arahan Roselina Khir Johari dan banyak lagi. Selain ASWARA, beliau pernah berlakon di KLpac iaitu ‘Race’ ,‘Kisah gadis- Gadis Jalan Burmah’ dan di Istana Budaya iaitu ‘Muzikal Ibu Zain’


INTAN DIYANA - Pelakon

INTAN DIYANA binti Zainal Abidin atau nama gelarannya dynna, pemegang Diploma Teater Di ASWARA dalam bidang lakonan. Antara persembahan yang pernah beliau lakonkan ialah Pentas Opera dan Tanda arahan Namron, Opera China Arahan Rohani Yusoff, Tok Perak arahan Syed Alwi, Ibu Zain arahan Rosminah Tahir dan banyak lagi.

AMERUL AFFENDI - Pelakon

AMERUL AFFENDI adalah graduan diploma Akademi Seni Kebangsaan (ASK) yang sekarang di kenali ASWARA dalam teater. Sekarang menyambung pelajarannya peringkat ijazah di Universiti Malaya. Banyak berlakon dalam teater, filem pendek, filem dan televisyen. Teater, Pentas Opera, Si Yatim Chao, Tanda, Waktu experimental Merdeka, Air Con, Uda dan Dara. Filem pendek, Aman dan kenapa ayah tak tanam pisang, Gadoh. Filem, Karaoke dan Jimbo. Televisyen, Rona Roni makaroni, Rembat dan Misteri Penarik Becha.

YUSMAN MOKHTAR - Sinografer

INDRA ZAABA - Pengarah Muzik

Moizzis R.Cong - Dramaturge






MuKtaMaD. Dan TeRbanG deNgan TenANg.

Kini aku bebas dengan membebaskan dia yang tidak tahu membuat keputusan.
kini aku bebas dengan membebaskan ingatanku dari mengingati dia.
kini aku bebas dengan membebaskan kenangan lalu bersama dia.
kini aku bebas dengan membebaskan kesedihan bodoh yang pernah ku rasa.
kini aku bebas dengan membebaskan kehidupan aku daripada belenggu perhubungan.
kini aku bebas dengan membebaskan halangan kepada cita-cita ku.
kini aku bebas dengan membebaskan pemikiranku daripada dibahagi separuh kepada dia.
kini aku bebas dengan membebaskan tanggungjawabku daripada dia.
kini aku bebas dengan membebaskan rasa bersalahku kalaulah dia rosak. bukan salahku tapi pilihan dia. aku sudah cuba ingatkan tapi dia yang bodoh.(abe jago adik mu tu abe. bahayo abe, takut dio sesat! mu tok suko oghe sesat ke?)

Selasa, 13 Januari 2009

Projek KoKEN - Diskripsi Projek

Projek Komuniti Kental (KoKen) adalah nama yang diberikan kepada sekumpulan pengiat muda seni persembahan yang menganggotai Rumah Anak Teater (RAT). Projek ini adalah sebagai satu landasan atau tapak bagi mereka berkongsi idea dan pemikiran dalam kerja-kerja seni persembahan dengan ahli masyarakat. Teater Kompilasi Vol. 01 adalah karya Projek KoKen yang bersifat kolektif ini adalah himpunan kerja-kerja 4 pengarah teater yang dipersembahkan dalam satu pertunjukan selama 2 jam. Disebabkan Teater Kompilasi ini bersifat jangka panjang maka penggunaan Vol. 1 adalah mewakili kerja pertama yang akan disusuli dengan kerja-kerja lain dengan pendekatan yang sama di masa hadapan.

CinTa LAmA dAn BaRu AkU DaN PeNgaraHan TerBaru AkU dI dALami ini - TEATER KOMPILASI VOL: 1


Projek KoKEN - Teater Kompilasi Vol 1
Tag Line : 4 Kes – 1 Motif

Tarikh : 28 JAN – 1 FEB 2009
Masa : 8.30 malam (28 Jan – 31 Jan)
3 petang dan 8.30 malam (1 Feb)

Tempat : Stor Dewan Bahasa dan Pustaka,
Kuala Lumpur

Tiket : Melalui sumbangan minimum RM 20.00.


KONSEP

Teater Kompilasi Vol. 1 adalah sebuah kerja kolaborasi 4 orang pengarah. Dengan menggunakan tag line 4 kes satu motif, teater ini akan dibahagikan kepada 4 cerita yang dihasilkan melalui proses devised di antara pengarah dengan pelakon dan proses ini diikatkan dengan satu tema iaitu Kuasa. Ke empat-empat cerita ini akan dipersembahkan selama 30 minit setiap satu secara berterusan selama 2 jam.

TEMA

Tema bagi projek ini adalah Kuasa. Melalui tema ini ke empat-empat pengarah bersama pelakon akan menjelajahi isu-isu berkaitan dengannya seperti penindasan, dendam, cinta, pembunuhan dan sebagainya.

AnTarA KhaYaLan dan ReALiti...

tanggal 11.1.2009 pukul 1 pagi aku telah membuka hati aku sekali lagi kepada perempuan ku yang aku kasihi sekali lagi. dan aku tahu apa yang semua fikirkan. aku bodoh.

tidak aku tidak bodoh tetapi siapa yang berkata bodoh itu sendiri adalah bodoh. kau semua tidak pernah melakukan kesilapan? aku tahu ini adalah kesilapan pertama dan titik hitam pertama perempuan aku dalam hidupnya dan dalam hubunganya dengan aku.

pulangnya sudah mengubat hatiku.
walaupun aku masih kau sakitkan dengan kenanganmu
aku tetap sayang kau.
walaupun aku masih kau sakitkan dengan ingatanmu
aku tetap sayang kau
walaupun aku masih kau sakitkan dengan rahsiamu
aku tetap sayang kau

dan sekarang adakah kau sedar kau memang sedang sakitkan aku
sedarku yang kau kurang manjamu,sayangmu, rayumu,kasihmu,rindumu,cintamu padaku
tetap aku sayangkan kau.

dan sekarang kau buat lah, teruslah sakitkan aku dengan kenangan, ingatan, rahsiamu yang kau agung itu.
karana aku tetap sayangkan kau.

jika kau masih begitu,
sedarkah kau bertapa kau hina kelakianku
sedarkah kau bertapa kau ludah maruahku
sedarkah kau bertapa kau pijak pemikiranku
sedarkah kau bertapa kau murtadkan kepercayaanku padamu.

apa yang kau fikir? kau mempunyai suami dan kau lakukan kecurangan kasar padanya.
aku tetap sayangkan kau

soalan aku adakah kau sayangkan aku?
sanggupkah kau berkorban untuk aku?
akukah insan pertama yang kau fikirkan?
jujurkah cinta dan perasaan pada aku?
mahukah kau bersamaku dimasa depan?

dan dia bukan baik untuk kau.
dia lelaki yang pandai mengguna peluang ketika iman kau kosong.
lelaki yang pandai bisikan kesempatan hingga sempat merobek maruah kau.
aku tahu aku pernah takut dulu kau diperlakukan seperti ini oleh lelaki seperti dia.

SEDARLAH OTAK YANG BODOH YANG BUTA PADA KEBURUKKAN DAN HANYA CELIK PADA KEBAIKKAN.
SEDARLAH.

Khamis, 8 Januari 2009

tuLiSan Dari KeIndaHan..

27 hari bulan 2008, aku telah sampai di Padang, Indonesia. Pergh!!! Pada pandangan pertama aku lihat kesukaran yang bakal kami akan lalui… kerana dengan kedaifan suasana kampong dan gaya kehidupan di kampong ini membuatkan aku tersedarkan bahawa kita semua masih mempunyai kemampuan yang besar bagi meneruskan kehidupan kita di Malaysia… samada kita nak atau taknak...itu ja. Aku bercakap begitu bukan untuk menghina dengan kedaifan mereka tetapi aku kagum dengan kecekalan untuk meneruskan hidup sebagai manusia walau dalam keadaan mana sekali pun.. manusia sedarlah, pilihan masih pada kita. Samaada kau mahu ataupun mengalah dan kalah pada ujian indah tuhan pada hambanya. Keadaan pada kampong ini dengan suasana jitu kemasyarakatannya membuatkan aku bertanya dimana jati diri kita sebagai anak jati Malaysia yang asyik dan sering mengeluh untuk salahkan orang lain sedangkan kita masih mampu!!! Kita asyik mempersoalkan masalah yang tidaklah begitu masalah pada kita.

Aku berkata bergini pula bukan untuk mengutuk masyarakat kita, Malaysia, tetapi dimana sikap berdikari kita dan sikap survivor yang mana kita punya suatu masa dahulu.. bukankah kita mempunyai sikap yang lembut dan keras kita sendiri. oooHH sayang tersangat sayang! Jangan jadikan alasan bahawa kita yang memegang kepimpinan maka hilang sikap yang hebat itu… jika itu dijadikan alasan maka kita telah memilih untuk memanjakan diri sendiri dan memupuk sifat meminta dan menunggu kelebihan tanpa berusaha untuk mendapatkannya. AAAHH!! Sayang keperwiraan melayu yang pantang dicabar.. pantang menyerah telah dicabul oleh melayu sendiri…

Aku bukan mahu mempersoalkan hanya pada bangsa melayu sahaja tetapi bangsa aku inilah yang telah hilang keperibadian hebat.

Di Padang ini masih mempunyai jatidiri yang kuat walaupun mereka tidak menyedari ataupun mereka sedar yang hidup mereka tertekan dan ditekan, mungkin, tetapi keperliharaan budaya dan warisan bangsa masih terpelihara yang mana kuat memegang biar mati anak jangan mati adat.. WAU!!!! Randai sangat hidup disini yang mana aku melihat budak kecil dari usia 5,6 tahun pandai melangkah pendekar dan pandai tarikan silat pahlawan jantan. Mahu aku katakan kami yang besar ini di pukul habis dengan kelincahan gerak tangkas tubuh serta gerak pantas ingatan otak.

Malam ini aku menulis yang mana baru sahaja selesai menjerit kekaguman dengan suasana luar biasa spiritualnya… biar pecah kepala aku menerima keindahan kemasyarakatannya dan biar sumbing mulut aku penat puji kekuatan ikatan padu bersama adat, budaya, bangsa, tradisi dan agama!! Penerimaan mereka terhadap orang luar sangat berbudi. Penglibatan dari semua golongan dari yang tua uzur berkopiah jujur untuk akhirat hingga ke ibu-ibu bersama anak yang masih dahagakan putting susu yang berkhasiat. HAH!! Sebuah kejujuran yang aku lihat jernih mengalir dari mata yang hidupnya begitu perih. ALHAMDULILLAH!!!

Contoh yang baik untuk mereka yang fasih mempersoalkan masalah yang bukanlah bergitu masalah, yang miskin yang tak begitu fakir, yang meminta dan petah menyalahkan orang yang juga manusia yang sama tahap keadilan pemberian tuhan pada semua manusia. Kita semua manusia… semuanya adalah pilihan dan usaha keyakinan.

P/S: selagi ada yang kita harapkan usahalah kalau ia yang kita paling mahukan. jangan merungut, jangan putus asa, buktikkanlah apa yang kau mahu. semua adalah usahamu untuk mengubah hidupmu.

Isnin, 5 Januari 2009

Elok yanG Tak Elok!!!

pasir, halusmu masih ada kasarnya
laut, lembutmu masih ada ganasnya
angin, nyamanmu masih ada kalutnya
mentari, cerahmu masih ada panasnya
manusia, sempurnamu masih ada cacatnya

Alam, dunia, kehidupanku...
kau adil ada semua perkara...
kau buktikan keseimbangannya...
habis apa yang aku cari lagi??kesempurnaan yang sempurna??

hulusmu pasir aku tahu kasarmu
lembutmu laut aku tahu ganasmu
nyamanmu angin aku tahu kalutmu
cerahmu mentari aku tahu panasmu
sempurnamu insan aku tahu kita cacat,jijik,kotor, dan hamba yang abadi.

:-port dickson,hari itu.
keesokkannya aku bunuh jiwa aku lagi!

P/s : jgn harapkan apa-apa penerimaan yang semulia jiwa yang pernah diberikan pada peluang yang lepas.... mungkin telah tiada. jika kau perlu kemuliaan itu mungkin akan dapat tetapi itu usahamu, bukan lagi usahaku.
NANTI AKU CERITAKAN PENERBANGAN JIWA KU KELUAR DAN KE DALAM.

PemBaCa SeTia